Advies aanpak N279 Veghel- Asten

Foto: brabant.nl

Regionale bestuurders van betrokken gemeenten, waterschap en Rijkswaterstaat kunnen een nagenoeg eensluidend advies aan de provincie geven voor de toekomstbestendige aanpak van de provinciale weg N279 tussen Veghel en Asten.

Dit advies van de regio wordt nu voorgelegd aan Gedeputeerde Staten om mee te nemen in het besluit voor een voorkeursalternatief voor de N279 Veghel-Asten dat verder wordt uitgewerkt in een Provinciaal Inpassingsplan.

De provinciale weg blijft voor het grootste deel 2×1 rijstroken met 80 km/uur en de bestaande kruisingen en aansluitingen worden tussen Asten en Veghel ongelijkvloers. Bij Helmond houdt de provinciale Stuurgroep vast aan het advies om de weg om de wijk Dierdonk heen te leggen, waarbij extra maatregelen worden gevraagd voor het beperken van hinder van de nieuwe weg voor de inwoners van de wijken Dierdonk, Brouwhuis en Rijpelberg. De gemeente Gemert-Bakel kon niet instemmen met het advies van de regio om de weg om de wijk Dierdonk heen te leggen en de inrichting van 2×1 rijstroken.

Beekse brug

De regio, en met name de gemeenten Gemert-Bakel en Laarbeek, vragen bij de provincie aandacht voor de problematiek van de slechte doorstroming bij de Beekse Brug. De Stuurgroep adviseert om dit knelpunt onderdeel te maken van de regionale studie naar de corridor N615, A270 en Kennedylaan en op basis van de uitkomsten van dit onderzoek te bepalen welke oplossing hier haalbaar is.

Veghel en Keldonk-Noord

Bij de bespreking van de Stuurgroep op 20 april jl. over het concept-voorkeursalternatief had de gemeente Meierijstad nog geen standpunt over de gewenste variant bepaald. Na bespreking in de gemeenteraad stemt de gemeente Meierijstad in met de regionale voorkeur voor de uitbreiding van de N279 op het huidige tracé naar 2×2 rijstroken tussen de aansluiting met de A50 en de Taylorbrug. Voor de bereikbaarheid van onder ander Keldonk stemt de Stuurgroep in met de wens van de gemeente Meierijstad voor de ongelijkvloerse aansluiting Keldonk-Noord. Deze keuze maakt het voor de gemeente mogelijk om de bedrijventerreinen vanaf deze aansluiting te ontsluiten. Bij de verdere uitwerking van de aansluiting Keldonk-Noord wordt nog onderzocht op welke locatie fietsers het kanaal het beste kunnen oversteken.

Intensief proces

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Ik zie het als een doorbraak dat het gelukt is om door intensief samen te werken tot een bijna eensluidend advies te komen. Over dit project wordt al heel lang gepraat en ik hecht er veel belang aan om als provincie een keuze te maken die in de regio breed gedragen wordt. Dit advies zal dan ook zwaar wegen als we als provinciebestuur binnenkort een besluit nemen over de verdere uitwerking van de plannen.”

Start 2020

Met deze lokale inbreng hebben de leden van de Stuurgroep nu een definitief regio-advies geformuleerd om mee te geven aan de Gedeputeerde Staten om een besluit te nemen over de aanpak van de N279. Het provinciebestuur besluit op korte termijn tot een definitief tracé om verder in detail uit te werken tot een Provinciaal Inpassingplan met als doel om het medio 2018 voor te leggen aan Provinciale Staten voor een definitief besluit. De provincie wil in 2020 starten met de ombouw van de N279 tussen Veghel en Asten.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen