Partnership EMTE aantrekkelijker dan verkoop voor Sligro

Foto: Sligro Food Group

De omzet over het eerste halfjaar 2017 bedroeg € 1.435 miljoen, een toename van 5,9% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Autonoom nam de omzet met 3,3% toe. Het bedrijfsresultaat nam met € 1 miljoen toe tot € 35 miljoen. De nettowinst over het eerste halfjaar bedroeg € 28 miljoen en was daarmee gelijk aan vorig jaar.

Koen Slippens, directievoorzitter: “Zoals verwacht vertalen de verbeterde werkgelegenheid en het gestegen consumentenvertrouwen zich in aantrekkende afzetmarkten in zowel de foodservicemarkt als de foodretailmarkt. Mede daardoor zagen we de omzet in onze beide bedrijfsonderdelen in de loop van het halfjaar verbeteren. Bij Foodservice hebben wij in het eerste halfjaar de overname van ISPC afgerond en begin juli die van Tintelingen. Ook werd er voortvarend gebouwd aan de strategische samenwerking met Heineken. Ondanks de eenmalige lasten die dit soort trajecten nu eenmaal met zich meebrengen verbeterde het resultaat van Foodservice in het eerste halfjaar. Wij zijn tevreden met die positieve ontwikkeling.

EMTE 3.0

Bij Foodretail stond het eerste halfjaar in het teken van de verdere uitrol en optimalisatie van onze 3.0 formule en de evaluatie van ontwikkelingen binnen dit bedrijfsonderdeel.  Uit die evaluatie blijkt dat we de doelen uit de business case EMTÉ 3.0 kunnen halen, maar dat we daar meer tijd voor nodig zullen hebben. Desalniettemin verwachten wij dat ook een op termijn gezonde EMTÉ 3.0 formule in de toekomst door onvoldoende schaalgrootte moeite zal hebben om de veranderingen in de markt bij te benen. Wij zullen daarom  de tweede jaarhelft gebruiken om te onderzoeken welke alternatieve strategie voor onze retailactiviteiten de meeste waarde creëert.”

Partnership

De komende tijd gaat Sligro op zoek naar een partner voor de supermarkttak. “Tijdens onze evaluatie hebben wij geconcludeerd dat een partnership, vanzelfsprekend afhankelijk van de wijze waarop dat kan worden ingevuld, een meer aantrekkelijke strategische optie is dan de verkoop van onze Foodretailactiviteiten”.

In een partnership verwachten wij enerzijds het gebrek aan schaalgrootte te kunnen compenseren en anderzijds de eerder gecommuniceerde kwalitatieve en kwantitatieve synergievoordelen grotendeels te kunnen behouden voor de Groep. Dat willen we de komende maanden in overleg met geïnteresseerde partijen uitwerken en concreet vaststellen. Daarbij zullen wij steeds de belangen van al onze stakeholders afwegen om zo tot een weloverwogen oplossing te komen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen