Wakker Dier start campagne tegen kiloknallers EMTÉ

Foto: wakkerdier.nl

Wakker Dier start vandaag haar campagne tegen het gekiloknal van supermarktketen EMTÉ.

Emté eindigde afgelopen half jaar hoog in de kiloknaller ranglijst van Wakker Dier, en is daardoor target in de campagne. Door te stunten met onder andere plofkip en industrievarken, proberen supermarkten als EMTÉ klanten naar hun winkels te lokken. Maar voor kiloknallers betalen de dieren de prijs.

Nog geen winkelwagen aan ruimte

In de reclamespot speelt een industrievarken de hoofdrol. Dit dier krijgt in de vee-industriestal weinig ruimte: als het 15 tot 30 kilo weegt, hoeft er per dier maar 0,3 m2 vloeroppervlak in het hok te zijn. Dat is nog niet eens de oppervlakte van een winkelwagentje. Als de dieren groeien, groeit de minimale wettelijk toegestane oppervlakte mee, maar het blijft krap. Als de dieren 85 tot 110 kilo zijn, is er slechts 0,8 m2 ruimte per dier in de stal.

Varkensleed als klantenlokker

Veel supermarkten hebben nog vlees van industrievarken in de folder staan. Zo ook supermarkt EMTÉ. Zij ‘pronkten’ afgelopen half jaar zelfs regelmatig met industrievarken op de voorkant van de folder. Een plek die extra opvalt, en daardoor extra veel klanten naar de winkel trekt. En dat terwijl de supermarkten – inclusief EMTÉ – al in 2013 aangaven te gaan stoppen met dit industrievlees.

Wakker Dier krijgt voor haar campagne steun uit de politiek, van instanties als de Voedsel en Waren Autoriteit en de Land- en Tuinbouworganisatie ZLTO, van ruim 50 hoogleraren en tienduizenden consumenten.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen