Voortgang N279: extra tijd voor meer kwaliteit

Foto: meierijstad.nieuws.nl

De provincie, de gemeenten Meierijstad, Helmond, Laarbeek, Gemert-Bakel, Asten en Deurne, Waterschap Aa en Maas en Rijkswaterstaat werken intensief samen aan het vlotter, veiliger, slimmer en toekomstbestendig maken van de N279 tussen Veghel en Asten.

In juli 2017 is het voorkeursalternatief (VKA) vastgesteld door de provincie. Dat is planologisch vertaald in een ontwerp Provinciaal Inpassingsplan, ook wel PIP genoemd. Binnenkort wordt dit plan ter inzage gelegd. Meierijstad heeft bereikt dat er lokaal meer beslissingsbevoegdheid is. Dat geldt onder andere voor de afweging over een aparte fietsbrug bij Keldonk, maar ook voor de ruimtelijke inpassing en vergroening.

Fietsbruggen

Wethouder van Rooijen heeft zich sterk gemaakt voor de bijzondere situatie ter hoogte van Veghel. Zodra een PIP in procedure gaat, is het de gemeenten verboden om op dat tracé gedurende 10 jaar lang bestemmingsplannen op te stellen die met dit PIP strijdige bestemmingen bevatten. Voor de gemeente Meierijstad is in het plan daarop een uitzondering gemaakt. De gemeenteraad van Meierijstad krijgt daarmee de bevoegdheid het PIP te kruisen met bestemmingsplannen voor een eventuele fietsbrug bij Keldonk en de verplaatsing van de fietsbrug voor de snelfietsroute UdenVeghel. “Op die manier krijgen we meer tijd om samen met bewoners te overleggen hoe we gezamenlijk optimaal invulling geven aan de plannen. De gemeenteraad kan zelfstandig een afweging maken over (de wenselijkheid van) een fietsbrug bij Keldonk”, aldus Van Rooijen.

Informatiebijeenkomst ontwerp-PIP

De verwachting is dat het ontwerp-PIP eind mei door Gedeputeerde Staten wordt vastgesteld en dan 6 weken ter inzage wordt gelegd. In die periode organiseert de provincie een informatiebijeenkomst voor alle belanghebbenden. Datum, tijd en plaats worden nog bekend gemaakt.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen