Jumbo maakt opnieuw sterke groei door

Foto: jumbo.com

Jumbo Groep Holding heeft met een omzetgroei van 9,6% een sterk 2018 afgesloten. De totale omzet uit consumentenactiviteiten is in het afgelopen boekjaar uitgekomen op € 7,817 miljard. Hiervan heeft € 7,405 miljard betrekking op de Jumbo formule, € 262 miljoen op het aan Jumbo toebehorende deel van EMTÉ vanaf 2 juli 2018 en € 150 mln op La Place.

Door de ombouw van 23 EMTÉ supermarkten, de opening van nog eens 12 nieuwe Jumbo vestigingen en 2 sluitingen groeide het winkelbestand met 33 naar een totaal van 618. Als onderdeel daarvan gingen in 2018 3 nieuwe vestigingen van Jumbo Foodmarkt en eveneens 3 van het gemakswinkelconcept Jumbo City open. Jumbo zag hierdoor haar marktaandeel op de Nederlandse markt stijgen tot ruim 20%. De autonome omzetgroei van de bestaande winkels lag in 2018 met 3,8% op circa het dubbele van de marktgroei van 2% (bron: GfK, week 50). De omzet van restaurantketen La Place groeide met 21% gestaag verder naar ruim € 150 miljoen.

Snelle groei online

Jumbo werkt gestaag aan haar ambitie om de leidende omnichannel speler op de Nederlandse foodmarkt te worden. Afgelopen jaar hebben steeds meer huishoudens via Jumbo.com en de Jumbo app boodschappen besteld. De sterke focus op online heeft in 2018 wederom geleid tot een forse groei van de omzet uit deze kanalen. Het aandeel online omzet van Jumbo groeide aan het einde van het jaar door richting 4%. De omzet behaald uit het bezorgen aan bedrijven is zelfs verdrievoudigd in vergelijking met 2017. Om de groei van online te faciliteren, opende Jumbo in mei 2018 een tweede E-fulfilment Center, gevestigd in Raalte. En om in de toekomst te kunnen voorzien in de almaar groeiende vraag naar online boodschappen doen, is Jumbo in november 2018 gestart met een pilot in de regio Den Bosch die een nieuwe wijze van thuisbezorging test. Levering aan huis vindt hier rechtstreeks plaats vanuit een zogeheten hub. Met dit systeem van hubs verwacht Jumbo sneller te kunnen groeien en meer klanten in Nederland te bereiken.

JUMBO_jaarcijfers_2018

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen