Column: Tips om ervoor te zorgen dat de kinderen voortaan WEL meehelpen in en om huis

Foto: meierijstad.nieuws.nl

Iedere week verschijnt hier een column van de hand van Nellie Timmermans. Nellie heeft een praktijk voor psychosociale hulpverlening. Zij is gespecialiseerd in de complexe problematiek van ‘nieuw-samengestelde gezinnen’, oftewel stiefgezinnen.

Tips om ervoor te zorgen dat de kinderen voortaan WEL meehelpen in en om huis

Regelmatig komt ter sprake of kinderen klusjes doen in huis. Dan wordt er vaak een beetje schaapachtig gelachen… er is wel eens wat afgesproken, maar in de praktijk komt er weinig van terecht.

Hoe komt dit?

Dit heeft te maken met je eigen gedrag. Soms wordt het halfslachtig gevraagd, of er wordt geen duidelijke afspraak gemaakt. Hoe onduidelijker, hoe minder het wordt uitgevoerd.

Soms wordt het negatief geïntroduceerd (ik wil dat jullie nu eens eindelijk je rommel opruimen….hoe vaak heb ik het nou gezegd…). Logisch dat  dit niet werkt.

Consequent zijn

Men denkt vaak dat consequent zijn betekent dat je nooit van een regel mag afwijken. En natuurlijk: als er heel vaak wordt afgeweken van de regel dan is dat onhandig. Maar consequent zijn heeft vooral te maken met je eigen wensen serieus nemen. Als jij het niet belangrijk vindt, waarom zou je kind het dan wél belangrijk vinden? Een afwijking van afspraken moet als zodanig benoemd worden. Dat het NU niet hoeft (liefst met een goede reden). Maar de afspraak blijft staan.

Column

Zwaar geschut

Soms is het zo vaak aangekaart, dat men moedeloos wordt. Het gebeurt toch niet! Men denkt dat het te laat is. En natuurlijk, je moet met steeds zwaarder geschut komen als je wilt dat ze meehelpen. Niet boos worden maar duidelijkheid! Je moet er een MOMENT van maken. Leid het gesprek in als iets belangrijks! Ga ervoor zitten. Zorg dat iedereen aandacht heeft. Geef aan dat je tips en ideeën van de kinderen waardeert.

De inleiding

  • Zet een streep onder het verleden
  • Zeg dat je afspraken wilt maken over het huishouden, wie wat doet en wanneer
  • Zorg dat er een (heel kleine) beloning aan vast zit voor iedereen (de grote beloning is de verbeterde sfeer)
  • Zeg dat je vaker dit soort afspraken hebt gemaakt, steek de hand in eigen boezem (zeg dat je daar ook zelf fouten in gemaakt hebt)
  • We gaan het nu echt doen, met regelmatige evaluaties
  • Zorg dat er voor iedereen winst te behalen is.
  • Spreek een evaluatiedatum af en hou hieraan vast.
  • Complimenteer vooral in het begin bij ieder klein winstpuntje.

Het kind als “deskundige”

Blijf lange tijd evalueren, met steeds langere tussenpozen. Blijf complimenteren, niet mopperen, maar desnoods vraag je aan de kinderen wat zij prettig vinden (1x herinneren aan afspraken, of 2x of juist niet, of telkens een keer vragen en verwijzen naar de afspraken).

Bij het niet nakomen consequent zijn, en dus geen beloning, maar niet mopperen en wel vriendelijk vragen hoe jij je kind kan helpen dat het de beloftes wél kan nakomen. Want een kind is meestal niet lui of dwars, maar dient op de goede manier gemotiveerd te worden. Zie het kind als de deskundige over zichzelf.

Nellie Timmermans Interpunctie, Smientdonk 2 5467 CA Veghel

www.interpunctie.nl [email protected], tel. 0413-310795 of 06-21 59 24 35

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen