Flinke omzetgroei Jumbo Supermarkten

Foto: Jumbo.com

Jumbo Groep Holding heeft de groeiontwikkeling van voorgaande jaren in het eerste halfjaar van 2019 weten te versnellen. De totale consumentenomzet kwam in de eerste zeven perioden van het jaar uit op € 4,63 miljard. Hiervan heeft € 4,46 miljard betrekking op de Jumbo formule en € 83 miljoen op La Place. De nog niet omgebouwde EMTÉ winkels droegen in het eerste halfjaar nog € 85 mln bij aan de omzet.

De omzetgroei bij Jumbo kwam in belangrijke mate voor rekening van de bestaande winkels – met 7% lag deze autonome groei fors boven het marktgemiddelde. De opening van 44 nieuwe supermarkten, waaronder de resterende EMTÉ winkels omgebouwd naar de Jumbo formule, droeg daarnaast bij aan het bereiken van een historisch hoog marktaandeel (21,6%). Jumbo blijft in 2019 flink investeren in onder meer de (digitale) relatie met haar klanten, productinnovatie en winkelbeleving rondom vers, lekker en gezond eten, een efficiënter netwerk voor thuisbezorging en het uitbouwen van Jumbo België. Ook La Place kijkt tevreden terug op een omzetstijging met ruim 5% naar € 83 miljoen in de eerste zeven perioden van 2019. De foodserviceformule blijft inzetten op verdere groei door middel van haar merkbelofte “Zo smaakt versgemaakt”.

Klanten verrassen

“Onze strategie om klanten te verrassen met foodbeleving werpt steeds duidelijker haar vruchten af,” zegt CEO Frits van Eerd. “Klanten omarmen deze beweging. Tijdens het winkelen willen ze meer en meer inspiratie opdoen: ruiken, proeven, nieuwe ideeën krijgen, ter plekke eten. Dat verklaart ook het succes van de Jumbo Foodmarkt, waarvan we er nu al zeven hebben door heel het land. Elementen van dit concept voegen we ook vaker toe aan onze reguliere winkels. We merken dat de klant meer besteedt door de extra beleving die we bieden. Dat zien we ook terug in loyaliteit: onze miljoenen vaste klanten vinden het prettig om winkelbezoek af te wisselen met bestellingen via Jumbo.com. Dat is het fundament onder onze koers om dé leidende omnichannel speler van het land te worden.”

Jumbo Food College powered by La Place

Het dit voorjaar geopende Jumbo Food College powered by La Place vervult een spilfunctie bij de beweging van foodretail naar foodbeleving. Het gezamenlijke kennis-, ontwikkel- en opleidingscentrum heeft nu al ruim tweehonderd nieuwe recepturen opgeleverd en trainingen verzorgd voor honderden medewerkers. De constante uitbreiding van het Jumbo aanbod spitst zich toe op de combinatie lekker en gezond.

Winkelbestand

Om de focus op foodbeleving beter tot zijn recht te laten komen, blijft Jumbo onverminderd investeren in haar winkelbestand. In de eerste zes maanden van 2019 zijn 20 winkels geheel vernieuwd; tot het eind van dit jaar zijn nog eens 20 winkels aan de beurt. Tussen januari en juni zijn 44 winkels toegevoegd aan het winkelbestand, waaronder de resterende door Jumbo overgenomen EMTÉ supermarkten en de winkels van oud-Plus ondernemer Geert Benders. Leidschendam huisvest sinds juni de zevende Jumbo Foodmarkt van Nederland, een totaalbeleving waar het beste van Jumbo en La Place samenkomt. Ook het gemakswinkelconcept Jumbo City breidde verder uit tot 7 locaties, met een tweede vestiging in Den Bosch. Vanuit haar wens om steeds meer winkels gebaseerd op foodbeleving en prettig boodschappen doen te openen, blijft Jumbo actief op zoek naar geschikte locaties voor deze eigentijdse concepten. Dit najaar breidt Jumbo uit met nog circa 5 nieuwe supermarktlocaties en 2 Jumbo City winkels. Jumbo is bovendien voornemens om de 6 winkels van supermarktketen Agrimarkt over te nemen van de coöperatie CZAV. Deze winkels bevinden zich in het Zuidwesten van Nederland. De transactie is ter goedkeuring voorgelegd aan de ACM.

Online groeimodel

De snelheid waarmee online zich ontwikkelt, stimuleert Jumbo om voortdurend haar strategie af te stemmen op de laatste ontwikkelingen. Inmiddels loopt het bedrijf tegen de grenzen aan van het huidige groeimodel. In verschillende gebieden is de vraag naar thuisbezorging inmiddels groter dan de beschikbare capaciteit. Sinds eind 2018 pakt Jumbo dit aan door te bezorgen vanuit gecentraliseerde hubs. Deze zijn al operationeel in de regio’s Den Bosch, Amsterdam en Zeeland; later dit jaar komt daar de regio Utrecht bij. Dit bezorgmodel is efficiënter en duurzamer dan thuisbezorging via de winkels. Bovendien biedt het betere mogelijkheden om waar nodig effectief op te schalen en klanten in dichtbevolkte stedelijke gebieden te bereiken. Meer klanten kunnen daardoor profiteren van een ruime keuze aan exactere bezorgmomenten. Begin juli zijn over de verdere groei en ontwikkeling van e-commerce binnen het concern, alsmede over de verantwoordelijkheidsverdeling tussen Jumbo en haar ondernemers, nieuwe samenwerkingsafspraken vastgelegd. Deze gelden vanaf medio 2019 voor een periode van drie jaar.

Verdienmodel

Snelle veranderingen in de markt en de maatschappij sporen Jumbo aan om continu te werken aan het optimaliseren van haar verdienmodel. Jumbo voelt zich geroepen om actief in te spelen op de nieuwe wensen en behoeften van klanten, en investeert bijgevolg aanzienlijk op dit gebied. De toenemende krapte op de arbeidsmarkt, de schaarste in transportcapaciteit en veranderingen in wetgeving hebben daarnaast een opwaarts effect op de kosten. Als reactie hierop kijkt Jumbo voortdurend naar mogelijkheden om de bedrijfskosten te verlagen en daarmee de laagste prijs belofte aan haar klanten blijvend waar te kunnen maken.

Jumbo Logistiek

Om de aanhoudende groei van Jumbo ook in logistieke zin het hoofd te bieden, is ingezet op de komst van een nieuw, volledig gemechaniseerd landelijk distributiecentrum in Nieuwegein. De bouw hiervan is in volle gang en verloopt volgens verwachting. De geplande oplevering is in het tweede kwartaal van 2020. Verder ondergaan alle Jumbo distributiecentra komende periode een duurzaamheidsoperatie, zij worden onder meer voorzien van zonnepanelen. De AVR Jumbo Logistiek, met behoud van de historische cao rechten, is op dit moment voor nagenoeg alle logistieke medewerkers van toepassing. Voor een kleine groep van circa 65 medewerkers die nog niet de AVR voordelen genieten, wordt nog naar een oplossing gezocht.

Jumbo België

Met een eigen organisatie en een nieuw geopend hoofdkantoor in Brasschaat is Jumbo België dit voorjaar op stoom gekomen. Inmiddels werken daar enkele tientallen, deels Belgische medewerkers aan het plannen van Jumbo supermarkten in Vlaanderen. Nog dit jaar zal Jumbo de eerste drie winkels openen in de plaatsen Rijkevorsel, Pelt en Lanaken. Voor 2020 richt Jumbo zich op verdere uitbreiding met zo’n 12 tot 15 nieuwe supermarkten. Op langere termijn ziet Jumbo potentieel voor zeker honderd winkels bij onze Zuiderburen.

La Place

Foodserviceformule La Place noteerde in het eerste halfjaar van 2019 een omzet van € 83 miljoen, een stijging van ruim 5% die vrijwel volledig is gerealiseerd door autonome groei in de bestaande vestigingen. In april lanceerde de keten haar nieuwe merkbelofte ‘Zo smaakt versgemaakt’, alsmede een volledig vernieuwd assortiment met nog meer nadruk op vers, lekker en gezond eten dat zoveel mogelijk seizoensgebonden is. De in juni geopende La Place flagshipstore aan de Amsterdamse Kalverstraat toont haarfijn hoe de populaire horecaketen zich ontwikkelt volgens het principe ‘good food fast’. Onlangs opende La Place ook een restaurant op het vliegveld van Barcelona. Verder dit jaar staan nieuwe vestigingen gepland in onder meer Roosendaal, en Madrid. Het totaal aantal La Place vestigingen zal daarmee uitkomen op 105.

JUMBO3337_INFOGRAPHIC-HALFJAAR-CIJFERS_2019-V4-01

 

'

Reacties

article
23363
Flinke omzetgroei Jumbo Supermarkten
Jumbo Groep Holding heeft de groeiontwikkeling van voorgaande jaren in het eerste halfjaar van 2019
https://meierijstad.nieuws.nl/2019/07/16/flinke-omzetgroei-jumbo-supermarkten/
2019-07-16T10:11:01+02:00
https://cdn.nieuws.nl/media/sites/421/2019/07/16100930/Jumbo-Hoofdkantoor-896x504.png
Jumbo, Jumbo Supermarkten
Nieuws, Zakelijk