MBI De Steenmeesters grootste importeur van keramische tegels uit Italië dankzij overname Gebo BV

Foto: MBI B.V.

Op 1 februari 2022 heeft MBI BV uit Veghel de overname aangekondigd van de activiteiten van de Groothandel & Agenturen Gebo BV. Gebo BV is een onderdeel van Eurovitegroup uit het Gelderse Ede. De overname van de activiteiten van Gebo past uitstekend bij de strategische ontwikkelingen van MBI. Enerzijds ziet het bedrijf veel synergie in het centraal opslaan en distribueren van haar handelsproducten; activiteiten die nu bij de productievestiging in Kampen plaatsvinden. Anderzijds zijn er veel expansiemogelijkheden op de markt van keramische tegels op zowel in- als outdoor gebied.

MBI is met de overname verworden tot de grootste importeur van keramische tegels uit Italië op de Nederlandse markt; een buitengewoon business model!

Marcel Bettonvil, CEO MBI Group

Strategisch gezien is de overname van Gebo een logisch gevolg van onze groei in de Keramische wereld. Zowel voor de markt, onze klanten en medewerkers is deze mogelijkheid een goede ontwikkeling. Vanuit het verleden heeft MBI diverse malen laten zien op een goede en correcte manier door schaalvergroting groei te kunnen realiseren.

Hendrik van de Beek, eigenaar Gebo

De afgelopen twee jaar ben ik veelvuldig benaderd door diverse marktpartijen of ik mijn bedrijf wilde verkopen, van directe concurrenten tot diverse private equity maatschappijen. Steeds ben ik daar niet op ingegaan daar de klik er niet was. Met het familiebedrijf MBI was die klik er direct omdat de culturen van onze bedrijven heel goed bij elkaar passen. En mensen het verschil nog altijd maken! Ik heb er vertrouwen in dat met deze overname de toekomst van mijn mooie bedrijf meer dan gewaarborgd is en dat niets een mooie groei in de weg zal staan.

De transitie van outdoor naar indoor

Daar waar andere bedrijven soms een stapje maakten van de binnen naar de buiten markt, heeft MBI in eerste instantie altijd alleen de focus gehad op de buiten markt. Daar hebben zij marktleiderschap en expertise opgebouwd op basis van enerzijds strategische samenwerkingen met topproducenten, waaronder het Italiaanse Mirage, en anderzijds door zelf een innovatief concept voor buiten te lanceren onder de gekende merknaam GeoCeramica®.

Mede hierdoor is de laatste jaren het volume aan importartikelen dusdanig gestegen dat het bedrijf reeds geruime tijd het standaard betonproducten segment – en het bijbehorende imago – volledig is ontgroeid. MBI kan worden gezien als het perfecte adres voor de retail voor one-stop shopping op het gebied van keramische tegels in zowel 1-2-3-4-6 als 8 cm toepassingen voor buiten, maar nu dus ook voor binnen!

Patrick van den Tillaart, Commercieel Directeur bij MBI

De markt vraagt om continue aanpassing en verandering, wij zijn daar als MBI  goed in, het zit in ons DNA. Er zijn allerlei ontwikkelingen op de keramische markt, zoals overnames door grote investeringsmaatschappijen en nieuwe start ups. Allen met veel interne focus. Wij kijken graag naar buiten en naar onze klanten. Daar past deze overname van Gebo fantastisch bij. De Nederlandse economie is immers zo goed dankzij succesvolle familiebedrijven. Samenwerken met sterke merken door geheel Europa is onze kracht. Samen Succesvol is ons credo

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen