Jumbo wil verloren marktaandeel terugwinnen met prijsverlagingen

Foto: Jumbo

Supermarktketen Jumbo gaat dit jaar verder met prijsverlagingen om verloren marktaandeel terug te winnen, maakte het concern bekend. Het familiebedrijf merkt dat klanten steeds meer gespitst op koopjes en minder “winkelvast” zijn, als gevolg van de gedaalde koopkracht.

Jumbo verlaagde afgelopen jaar naar eigen zeggen de prijzen van ruim duizend producten. “Voor 2024 staan nog veel meer prijsverlagingen op de planning”, stelt het concern uit Veghel in een toelichting op de jaarresultaten. Daarnaast zegt de keten “terughoudend” te zijn met prijsverhogingen voor zowel A-merkproducten als huismerkartikelen.

De omzet die valt onder de Jumbo-formule kwam over 2023 uit op 10,9 miljard euro, een groei van 7,1 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Dit is iets lager dan de totale groei van de Nederlandse supermarktbranche (gemiddeld 7,6 procent).

Volgens het bedrijf staat de winst steeds meer onder druk. “Naast een stijging van de inkoopprijzen, die veelal niet een-op-een werden doorberekend aan klanten, had Jumbo te maken met fors hogere kosten voor salarissen, huur en energie.” Er werd geen concreet winstcijfer bekendgemaakt.

Het supermarktbedrijf waagt zich niet aan het geven van verwachtingen voor 2024 door aanhoudende onzekere marktomstandigheden. Wel denkt het te gaan profiteren van de samenwerking met twee grote internationale inkooporganisaties. De gezamenlijke prijsonderhandelingen van Europese supermarktbedrijven met leveranciers van A-merken moet leiden tot goedkopere producten.

Winkeldiefstallen lopen op tot meer dan 100 miljoen euro

Jaarlijks wordt er voor meer dan 100 miljoen euro gestolen uit de supermarkten van Jumbo, meldt de supermarktketen bij de presentatie van zijn jaarresultaten. “In veel winkels bedraagt het verlies door gestolen producten inmiddels zo’n 1 procent van de omzet en worden winkelmedewerkers geconfronteerd met onprettige situaties en toegenomen spanningen”, maakte het bedrijf bekend.

Jumbo wil de strijd tegen winkeldiefstal intensiveren. Om dit te doen, wil het supermarktconcern onder meer inzetten op intensiever cameratoezicht “en andere zichtbare en onzichtbare maatregelen”. Daarnaast test Jumbo deze maand naar eigen zeggen verschillende nieuwe methoden om diefstal te voorkomen en te bestrijden.

“Als we dit bedrag in prijsverlaging zouden kunnen stoppen, dan profiteren al onze klanten hiervan”, legt topman Ton van Veen van Jumbo uit. “Dat wordt dan ook onze insteek. Maar wat misschien nog wel belangrijker is, is dat ik een veiligere omgeving voor medewerkers en klanten in de winkel wil creëren.”

Bron: Nieuws.nl/ANP

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen