SIEMei plaatst locomotief ‘de SIK’ op spoorwegremplacement in Veghel

Foto: meierijstad.nieuws.nl

Op het Veghelse spoorwegremplacement aan de Vorstenbosscheweg werd op dinsdag 20 juni een locomotief geplaatst. Volgens voorzitter Piet van der Poel ging daarmee een lang gekoesterde wens van de vrijwilligers van Stichting Industrieel Erfgoed Meierij ( Siemei) in vervulling. De zogenaamde Locomotor 252 is gebouwd in 1935 door Werkspoor in Amsterdam en werd beschikbaar gesteld door stichting de Locomotor aan het Veghelse Museum.

De spoorwegovergang aan de kruising van de Populierlaan en Vorstenbosscheweg in Veghel is vorig jaar in oude luister hersteld. Vrijwilligers van SIEMei werkten er ruim een jaar aan nadat de gemeente Veghel opdracht had gegeven tot restauratie van de overgang die tot 2001 in gebruik was. Vorig jaar vond op donderdag 2 juni de officiële opening plaats.

Uitgangspunt van de werkzaamheden was een zo authentiek mogeljk hestel van de spoorbomen, waarschuwingslichten en bijbehorende onderdelen om alles in de oorspronkelijke staat terug te kunnen plaatsen. De spoorwegovergang maakt deel uit van het ‘Duits Lijntje’, dat haar naam dankt aan de spoorverbinding die liep tussen Boxtel, Veghel, Uden en Gennep naar het Duitse Wesel.

Technische informatie

De Locomotor 252 is gebouwd in 1935 door Werkspoor te Amsterdam met bouwnummer 702. Deze locomotor, beter bekend als de sik, kwam in de olijfgroene kleur in dienst, voorzien van grote bronzen ovale nummerplaten en houten treeplanken.

In de jaren zestig kreeg de 252, net als alle andere sikken een nieuwe dieselmotor. De 4-cilinder dieselmotor van Ganz werd vervangen door een brandstof-gekoelde 3-cilinder dieselmotor van Stork-Ricardo.

In de jaren zeventig, begin jaren 80 werden alle sikken, dus ook de 252 voorzien van een geel/grijze kleur en werden de mooie ovale nummerplaten vervangen door zwarte cijfers. Ook de houten treeplanken werden vervangen door ijzeren roosters.

In 1983 kreeg de sik een 1,5 ton wegende hydraulische telescoopkraan van HIAB. Hiermee kon men op emplacementen o.a. wisseldelen vervangen. De “HIAB-kraan” is geplaatst op een stoel, aan de achterzijde van de locomotief, bovenop de batterijkast. Daarvoor werd de batterijkast verkleind en werden de achterste zandbakken verplaatst. De aandrijving van de hydraulische kraan geschied door middel van V-snaren tussen de dieselmotor en de pomp van de kraan. De kraan kan maximaal 6,5 meter uitgeschoven worden en kan dan nog een gewicht van 1500 kilogram tillen. De kraansik werd vanaf dat moment bij NF Infra (spooronderhoud) ingezet en later bij BAM/NBM rail. De Sik heeft zijn laatste actieve periode dienst gedaan in Brabant. Dat was tot september 2003. Vanaf dat moment nam Stichting Locomotor de kraansik over.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen