VEGHEL - De verbeterde N279 is een belangrijke stap dichterbij. Met het publiceren van de zogeheten Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) liggen nu 5 alternatieven op tafel die kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid van de provinciale weg. Tot en met 2 juni kan iedereen op de NRD reageren.
De provinciale weg N279 tussen Asten en Veghel loopt zeker in de ochtend- en avondspits steeds voller. Daarom werkt de provincie Noord-Brabant samen met 6 gemeenten, het waterschap Aa en Maas en met Rijkswaterstaat aan de verbetering van de N279. Het eerdere Provinciaal Inpassingsplan (PIP) om te komen tot een betere N279 werd door de Raad van State vernietigd. Dit proces vraagt dan ook uitdrukkelijk om zorgvuldigheid, waarbij veel verschillende belangen en ontwikkelingen worden meegewogen.
Dit nieuwe traject startte in mei 2024 formeel met het in beeld brengen van mogelijke oplossingen voor de provinciale weg. Dat gebeurde met input vanuit de gemeenten Meierijstad, Laarbeek, Gemert-Bakel, Helmond, Deurne en Asten. Net als van dorpsraden, natuurpartijen, ondernemers, agrariërs en omwonenden. In totaal kwamen meer dan 500 reacties binnen die allemaal zijn beoordeeld. In een tweetal selecties is bepaald welke aangedragen oplossingen realistisch zijn.
Alle overgebleven alternatieven zijn nu opgenomen in de NRD. Het zijn 5 alternatieven, waarvan de effecten op onder meer leefbaarheid, gezondheid en milieu in de volgende fase verder onderzocht worden met een zogeheten MER-beoordeling. Zodat straks precies duidelijk is welke oplossingen inpasbaar en effectief zijn. De uiteindelijke keuze voor de N279 zou kunnen vallen op één van die alternatieven. Maar het kan evengoed een combinatie zijn die elementen bevat uit meerdere alternatieven.
"We zetten vandaag een hele belangrijke stap”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit). “Of je nou ondernemer bent in Veghel of forens in Helmond: we willen allemaal vlot en veilig over de N279 kunnen rijden, met zo min mogelijk overlast voor de omgeving. Dat betekent dat we zorgvuldig moeten zijn en de beste oplossingen moeten kiezen voor de lange termijn. De publicatie van de NRD is daarin een belangrijke mijlpaal. Intussen zitten we natuurlijk niet stil. Met kleine maatregelen maken we de N279 nu al veiliger, zoals met de sloop van De Sluis en het wegnemen van gevaarlijke oversteken. En we zetten vol in op het aantrekkelijker maken van andere vormen van vervoer. Bijvoorbeeld door beter ov en een snelfietspad tussen Gemert en Helmond”
De NRD ligt vanaf vandaag 6 weken ter inzage. Iedereen kan tot en met 2 juni een zienswijze indienen. Deze zienwijzen worden verwerkt in een nota die samen met de NRD wordt vastgesteld door Gedeputeerde Staten in het najaar van 2025. De informatie die de MER-beoordeling oplevert, moet leiden tot de best haalbare oplossing voor de N279: het voorkeursalternatief. De planning is op dit moment dat het voorkeursalternatief eind 2026 wordt vastgesteld. De provincie organiseert in mei 4 bijeenkomsten over het project N279, de NRD en de procedure.