De kosten van rioolzorg en afvalverwerking stijgen fors. Het college van gemeente Meierijstad stelt de raad voor deze stijging te verwerken in de tarieven voor 2025; voor rioolheffing en afvalstoffenheffing is namelijk het uitgangspunt dat de inkomsten uit de heffing kostendekkend moeten zijn. Waar mogelijk hanteert de gemeente daarbij ook het principe ‘de vervuiler betaalt’.
Rioolheffing
Gemeentes hebben een wettelijke zorgplicht wanneer het gaat
om regen-, grond-, en afvalwater. De gemeente maakt kosten voor de inzameling
en het transport van huishoudelijk afvalwater (toilet, douche, wasmachine etc.)
en bedrijfsafvalwater. Maar ook voor de inzameling en verwerking van hemelwater
in de openbare ruimte en voor percelen van derden voor zover het voor hen niet
kan worden verwacht. Bij aanhoudende nadelige gevolgen van de grondwaterstand
neemt de gemeente maatregelen, vaak in de vorm van aanleg van drainage.
Vervanging en onderhoud van het stedelijk watersysteem zijn
de afgelopen jaren veel duurder geworden dan voorzien. Aanbestedingen zijn
bijvoorbeeld hoger uitgevallen. Dit komt door prijsstijgingen van materialen
zoals buizen, arbeidskosten, maar ook de stijgende energiekosten. Daarnaast
werkt Meierijstad samen met wijkbewoners aan klimaatrobuuste wijken; die zijn
beter voorbereid op langdurige perioden van grote droogte of extreme neerslag
door klimaatveranderingen. Ook dat kost extra geld.
Door de kostenstijgingen neemt het tarief van het
eigenarendeel van de rioolheffing met 20% toe (bij een woning met een
WOZ-waarde van € 400.000 is dat ongeveer € 21,- hoger); en het gebruikersdeel
stijgt met 25% (bij een woning met twee of meer personen gaat het van € 63,- in
2024 naar bijna €79,- in 2025).
Op dit moment onderzoekt de gemeente wat een eerlijke(r)
grondslag is voor de tarief bepaling. Dit zal op zijn vroegst in 2026 in de
tarieven voor riool-en waterzorgheffing merkbaar zijn.
Afvalstoffenheffing
De gemeente zamelt huishoudelijk afval in aan huis en op de
milieustraten. De kosten van inzameling en met name van verwerking van
restafval zijn enorm gestegen. Denk aan stijgende belastingen voor storten en
verbranden van restafval en de CO2-heffing. Meierijstad heeft een
Diftar-systeem; Alle huishoudens in Meierijstad betalen eenzelfde vastrecht.
Daarnaast betalen ze een bedrag pér lediging van de restafvalcontainer (of
ondergrondse storting); de zogenaamde variabele kosten. Het college stelt voor
als uitgangspunt te hanteren ’de vervuiler betaalt’. Dat betekent dat het
vastrecht hetzelfde blijft als in 2024. En dat de kostenstijgingen geheel
doorberekend worden in het bedrag per lediging. Waar lediging van een 140 liter
container in 2024 € 10,- kost, wordt dat in 2025 € 12,50.
Meierijstad zet al jaren in op terugdringen van de
hoeveelheid restafval en meer hergebruik van waardevolle grondstoffen. Hoe
beter inwoners hun afval scheiden, hoe meer ze gratis kunnen aanbieden
(plastic/metaaldrankverpakkingen, papier, luiers, glas, groente/fruit/tuinafval).
Dat betekent dat ze minder vaak de restafvalcontainer aan de straat hoeven
zetten en een minder hoge afrekening ontvangen. De tarieven op de milieustraten
veranderen niet in 2025.
Op 12 december a.s. neemt de gemeenteraad een besluit over
alle belastingverordeningen en tarieven voor 2025.