Rails op Veghels spoorpark wordt weer met elkaar verbonden

24 dec , 7:15 Nieuws
2024 12 23 spoorpark veghel 1
Stan Pittens | meierijstad.nieuws.nl

Op 28 Maart 2005 reed de allerlaatste trein over het Duitse lijntje vanuit Boxtel naar Veghel toe, dit was toen de officiële afscheidsrit. In de jaren daarna haalden allerlei onderzoeken naar reactivering van de spoorlijn het niet want lange tijd had men nog het idee om de spoorlijn te gaan gebruiken voor lightrailvervoer. Daarna bleef het rangeerterrein in Veghel stil en verlaten achter. 

In 2011 werden op drie plaatsen honderden meters rails weggehaald om plaats te maken voor fietsoversteekplaatsen. Dit had te maken met de verhuizing van het Zwijsen College, de school moest immers goed en veilig te bereiken zijn. Er bekommerde zich dan ook niemand meer om dit terrein want het spoor had geen enkele functie of betekenis meer.

SIEMei

In 2015 veranderde dit echter want toen gaf de gemeente opdracht aan stichting SIEMei om de al jaren is desolate toestand verkerende handbediende overweg te gaan restaureren. Langzamerhand werd ook duidelijk dat dit oude sporencomplex wel degelijk een grote historische waarde heeft gehad voor Veghel want niet alleen de Zuid-Willemsvaart maar ook het spoor heeft een belangrijke functie gehad bij de groei en industriële ontwikkeling. In de jaren daarna werden grote delen van het oude spoor dan ook weer opgeknapt en kwamen er een oude rangeerlocomotief en een drietal wagons te staan. Ook de oude spoorbrug die tot in 2014 over het kanaal lag kreeg hier een plaats. Maar nog steeds bestond dit terrein uit 2 gescheiden helften want dwars hierover liep nog steeds dat fietspad. Ook konden vrijwilligers van stichting SIEMei met de trein de spoorbrug niet bereiken die daar alweer enkele jaren ongebruikt lag toe te kijken. Het was voor de erfgoed vrienden steeds weer afzien om maar een helft te kunnen gebruiken die eigenlijk te kort was om daar een trein overheen te laten rijden. 

Gemeente Meierijstad

Na een aantal gesprekken hierover met de gemeente Meierijstad waren ook zij bereid om mee te werken aan het plan om straks weer drie sporen door te verbinden. Aannemer Heijmans is, nadat het nieuwe snelfietspad achter het rangeerterrein was aangelegd, begonnen met het doorverbinden van  drie sporen op het rangeerterrein.

De erfgoed vrienden van SIEMei verlenen hierbij ondersteuning want er moet bijna 300m spoor weer teruggelegd worden. Dit is ook nog een pittige klus want er moet aardig wat werk gedaan worden. Zo moeten er verschillende nieuwe raildelen weer op maat gemaakt worden en ook waar nodig voorzien worden van nieuwe houten spoorbielzen. Als alles op maat is worden de nieuwe stukken er opnieuw ingepast. Het fietspad komt ook weer terug en op de plaats waar deze de sporen gaat kruisen is een betonnen bak gestort. Wel is dit fietspad iets gedraaid om ook de oversteek t.o.v. het spoor veiliger te maken.

Stationsgebouw

Een bijkomend voordeel is dat door de kleine draaiing van het fietspad, de oude fundering van het voormalige stationsgebouw weer helemaal vrij is gekomen. Er zijn plannen om dit gebouw, wat per vergissing in 1966 gesloopt is, weer te gaan herbouwen. Als straks de 3 sporen weer aan elkaar gekoppeld zullen zijn heeft Veghel er ook weer een uniek stukje historie bij want wat er is nu mooier dan dat je de mensen ook kunt laten zien hoe het spoor in het verleden in gebruik was.

Stan Pittens | meierijstad.nineuws.nl