Sligro wint Logistiek Laadplein Award 2024

22 okt , 14:56 Zakelijk
team sligro winnaar logistiek laadplein award 2024
VEGHEL - Tijdens de zakelijke beurs ‘Zero Emission | Ecomobiel’ in ‘s-Hertogenbosch is op donderdag 17 oktober de ‘Logistiek Laadplein Award 2024’ uitgereikt aan Sligro. Zero Emission | Ecomobiel is dé zakelijke beurs voor duurzame vernieuwing in mobiliteit. Een platform barstend van innovatie, kennisdeling en business.
De Logistiek Laadplein Award is in het leven geroepen om innovatie te waarderen en ‘best practises’ rondom het opladen van vrachtwagens te delen. Omdat de transitie naar elektrische vrachtwagens pas net is begonnen, zoeken transporteurs en bedrijven met belangen in toekomstbestendige en duurzame distributie naar antwoorden. De vragen gaan vaak over de vrachtwagen, maar zeker net zo vaak over laders, laadinfrastructuur, slim laden en netcongestie. 
Voor de Award waren 20 bedrijven genomineerd, waarvan er vijf op de shortlist kwamen en uiteindelijk drie als finalisten overbleven. Dat waren Sligro, Albert Heijn en afvalteam Gemeente Tilburg.
Adrie Verlouw, hoofd bouwzaken van Sligro Food Group, ontving uit handen van de juryleden Johnny Nijenhuis en Henri Overbeek de Award.
Adrie Verlouw: “Dit laat zien dat wij onderscheidend zijn met onze visie en innovatieve aanpak in de elektrificatie van ons transport in Amsterdam. En dat dit gewaardeerd wordt met deze Award maakt ons hele team enorm trots!”
Het laden van één elektrische truck is eenvoudig. De uitdagingen met een laadplein ontstaan wanneer je wil opschalen, wanneer ze een grote omvang krijgen. Zoals bij Sligro in Amsterdam, waar dagelijks 60 e-trucks geladen worden aan 36 laadpalen. In dit congestiegebied is nagenoeg geen extra energie beschikbaar, dus maakt Sligro gebruik van zonnepanelen en wordt de beschikbare laadenergie slim over de vrachtauto’s verdeeld. Zo worden op specifieke momenten gebruikers in het gebouw afgeschakeld en energie gebufferd in de bestaande vriescel. En heel pragmatische hulpmiddelen die in de dagelijkse praktijk belangrijk zijn, zoals de aanwezigheid van een laadmeester die de e-trucks wisselt en 24-7 monitoring waarmee je kunt zien of de vrachtauto’s goed zijn aangesloten.